Díky firmě Syntex se mi koncem minulého týdne dostala do rukou žhavá novinka od Panasonicu, kamera AG-HPX250. Během jednoho natáčecího dne jsme měli možnost se s ní blíže seznámit a nasbírat několik prvních dojmů. Jedná se o přímého nástupce kamery AG-HPX171 (evropský ekvivalent kamery AG-HPX170), na kterou už několik let bez větších výhrad natáčím. Poprvé jsem, tehdy ještě nefunkční maketu „dvěstěpadesátky“, viděl na jarní prezentaci novinek Panasonic právě v pražském Syntexu. HPX250 je o něco robustnější než její předchůdce, nicméně většina funkcí a logické uspořádání ovládacích prvků zůstává stejných. Byť jsem měl kameru poprvé v ruce, nebyl sebemenší problém se zorientovat v nastavení a kameru ihned přizpůsobit dle svých potřeb – zcela bez manuálu.
Pokud se vyznáte v HPX171, je vše hodně podobné. Jelikož se jednalo o studiové natáčení, kde nebylo třeba s kamerou tolik „laborovat“, nevyužili jsme jejích možností naplno.
Na rozdíl od svého předchůdce nepoužívá kamera CCD čipy, ale CMOS (zde ve variantě 3MOS). Aby nedocházelo ke známému a nežádoucímu „flash band“ efektu, je v kameře zabudován software k jeho detekci a odstranění. Velkou výhodou mohou být i obvody DRS (Dynamic Range Stretch), zlepšující dynamiku při záběrech s vysokým kontrastem.
Velkým kladem při vývoji kamer v Panasonicu je podle mého názoru to, že ruku v ruce s technickými inovacemi firma důsledně zapracovává připomínky ze strany uživatelů. Model od modelu je vidět znatelný vývoj v ergonomii a odstraňování nedostatků, které mohly práci stěžovat. Změny, které mě při práci oslovily, jsou:
- největším přínosem je přítomnost třetího kroužku (clony) na objektivu. Pokud se nemýlím, jedná se v této kategorii kamer o unikát. Jelikož se jde o elektronické nastavení, je clona i ostření bez dorazů, tedy tzv. „nekonečná“.
- další neméně podstatnou změnou k lepšímu jsou hledáčky: dramaticky se zlepšilo rozlišení a nyní je opravdu možné podle hledáčku spolehlivě ostřit – to byl u HPX171 asi největší problém. Bohužel jsem však neměl možnost lesklý hledáček HPX250 ozkoušet v exteriérech na přímém Slunci.
- objektiv kamery disponuje až 22 násobným optickým zoomem (oproti 13x u HPX171). Ohnisková vzdálenost činí 28 – 616 mm.
- záznam obrazu je nyní plných 1920×1080 obrazových bodů při Full-HD, oproti nečtvercovým 1440×1080 u HPX171.
- kamera má i širší paletou záznamových formátů, kromě DV, DVCPRO(25/50 či HD) také „úspornějšími“ kodeky AVC-intra.
- k HD-SDI výstupu přibyl i HDMI výstup.
- novinkou jsou i GEN LOCK IN a TC IN/OUT konektory.
- USB host port dává tušit, že by mohlo fungovat zálohování na USB disky, u HPX171 bylo možné přímo z kamery přehrávat jen na HDD pomocí FireWire (neměl jsem možnost vyzkoušet, či se tím zabývat).
Krom toho se mírně změnilo i uspořádání některých ovládacích prvků. Výčet změn samozřejmě není úplný, ale jsou to ty, které mě z praktického hlediska považuji za nejdůležitější. Z tohoto letmého seznámení je můj první dojem rozhodně kladný.
Další odkazy:
První dojmy ze zpracování natočeného materiálu z kamery AG-HPX250 naleznete v dalším článku tohoto blogu.
První fotografie Panasonic kamery AG-HPX250 nejdete na naší Facebook stránce – přidejte se! 😉
Další informace o kameře Panasonic AG-HPX250 naleznete v oficiální tiskové zprávě a brožuře.
Titulní fotografie: Jan Martínek/ArtTech, fotografie v příspěvku: Pavel Klener.